Frågor & svar
Här har vi samlat svaren på de frågor som vi oftast får i samband med att man flyttar in i våra lägenheter. Det kan också vara frågor som dyker upp under boendetiden.
Om du inte hittar information om just din fråga är du självklart välkommen att kontakta oss!
Flytta in
När får jag flytta in?
På ditt kontrakt framgår vilken dag avtalet börjar gälla och det är den dagen efter klockan 13.00 du får hämta dina nycklar. Om inflyttningsdagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag får du i stället hämta nycklarna nästkommande vardag efter klockan 13.00.
Behöver jag ett parkeringstillstånd för inflyttningsdagen?
När du ska flytta in måste du ha ett tillfälligt parkeringstillstånd för att inte riskera att få parkeringsböter. Kontakta oss en vecka innan du ska flytta så får du hjälp att ordna det. Vi behöver veta vilket registreringsnummer bilen du ska använda har så se till att ha det till hands när du kontaktar oss.
Hur gör man för att få på elen i en lägenhet?
Kontakta E.ON senast tre vardagar innan du ska flytta in. Enklast når du dem via eon.se eller ring 0771-22 24 24.
OBS! Tänk på att tillkopplingsdatumet måste vara en vardag.
Finns det fiber?
Samtliga våra lägenheter har fiber från Globalconnect indraget. I vårt fibernät finns många olika alternativ och du väljer själv vilket utbud du vill ha när det gäller Internet och/eller TV. Läs mer och teckna avtal via globalconnect.se/oppetnat eller ring 0200-43 00 00.
Du kan även läsa mer om hur du kommer igång genom att klicka här!
Måste man teckna en hemförsäkring?
Ja, det måste man! Om olyckan skulle vara framme och du orsakar en skada i din lägenhet riskerar du att få betala kostnaderna för att återställa lägenheten i det skick den hade före skadan. Det kan handla om flera hundratusen kronor vid en brand.
En hemförsäkring går in och täcker kostnader för förstört lösöre och också de kostnader som du riskerar att drabbas av för återställningen av lägenheten.
Kindahus samarbetar med Länsförsäkringar Östgöta. Kontakta dem via e-post bostadsbolag@lfostgota.se eller telefon 0494-29 06 99 för att ordna en hemförsäkring.
Det går självklart bra att teckna hemförsäkring även via något annat försäkringsbolag.
Måste man teckna ett avtal med någon tjänsteleverantör för att kunna se på TV?
Nej, man kan se på TV via fibernätet utan att teckna avtal med någon leverantör. Men för att komma åt basutbudet av Tv-kanalerna behöver du en s.k. IPTV-box. Boxen kräver inget avtal och du beställer den genom att gå in på globalconnect.se/oppetnat (se instruktion nedan hur du hittar erbjudandet på hemsidan) eller ringa till Globalconnect på telefonnummer 0200-43 00 00.
Boxen måste beställas via Globalconnect för att fungera i vårt fibernät.
Så här hittar du boxen på Globalconnect:s hemsida:
- Sök på din adress och lägenhetsnummer
- Välj Beställ tjänster
- Filtrera urvalet på leverantör Allente samt Alla tjänster
- Leta reda på TV Grundpaket Must carry och följ instruktionen för att beställa.
Anslut dig till grannsamverkan i Tryva, uppkopplade brandvarnare
I samtliga Kindahus lägenheter finns ett system med uppkopplade brandvarnare installerat, Tryva. De uppkopplade brandvarnarna testar sig själva och skickar information till oss på Kindahus om de behöver ett nytt batteri.
Till systemet finns Tryvas app för grannsamverkan som du kan ladda ner och ansluta dig till om du vill. Via grannsamverkan i appen Tryva har du möjlighet att ta emot larm om en brandvarnare i huset aktiveras. Det innebär att ni är flera som kan upptäcka en brand tidigt och göra värdefulla insatser. Det betyder också att bränder kan upptäckas även om den som bor i lägenheten inte är hemma. OBS! Vid en misstänkt brand ska du alltid ringa 112!
Det är frivilligt att ladda ner appen och ansluta sig till grannsamverkan. Brandvarnaren i din lägenhet fungerar även om du inte kan eller vill ladda ner appen.
I samband med att du flyttar in får du en utökad information om Tryva.
Gör en flyttanmälan
När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket skatteverket.se/flytta så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till samtliga myndigheter och även till många företag. Vill du även ha eftersändning av din post får du beställa det hos Svensk adressändring adressandring.se
Flytta ut
Hur säger man upp lägenheten?
En uppsägning ska ske skriftligt och om inget annat bestämts så har du tre månaders uppsägningstid. Du kan även göra din uppsägning digitalt via Mina sidor här på kindahus.se. Det går också bra att besöka oss under våra öppettider så löser vi det tillsammans. Om det är mer än en person som står för kontraktet måste båda skriva på uppsägningen.
Eventuella kontrakt för p-platser och/eller garage upphör samtidigt som bostadsavtalet. Så snart vi får in en skriftlig uppsägning skickar vi en bekräftelse med information om vad som gäller när man sagt upp en lägenhet.
Hur lång är uppsägningstiden?
Uppsägningstiden räknas från den sista dagen i månaden och tre kalendermånader framåt. Om du t.ex. säger upp din lägenhet den 25 mars så löper uppsägningstiden fr.o.m. den 31 mars till den 30 juni. Säger du däremot upp din lägenhet den 1 april så löper uppsägningstiden fr.o.m. den 30 april till den 31 juli.
I regel kan man inte få kortare uppsägningstid än tre månader. Även om vi har kö på en del lägenheter så får man oftast räkna med att de som står på kö också har uppsägningstid där de bor idag. I undantagsfall kan det gå att lösa med kortare uppsägningstid men det är bättre att utgå ifrån att uppsägningstiden blir tre månader.
Vid dödsfall är det en månads uppsägningstid förutsatt att lägenheten sägs upp inom en månad från det att hyresgästen avlidit.
Hur avslutar man elavtalet?
Kontakta E.ON för att avsluta eller flytta ditt elavtal. Enklast kontaktar du E.ON via deras hemsida, eon.se
Behöver jag ett parkeringstillstånd till utflyttningsdagen?
När du ska flytta ut måste du ha ett tillfälligt parkeringstillstånd för att inte riskera att få parkeringsböter. Kontakta oss en vecka innan du ska flytta så får du hjälp att ordna det. Vi behöver veta vilket registreringsnummer bilen du ska använda har så se till att ha det till hands när du kontaktar oss.
Hur fungerar det med besiktning av lägenheten och vad händer om det finns skador?
Uppsagda lägenheter besiktar vi två gånger. En förbesiktning som vi bokar tid för i samband med att du säger upp din lägenhet och en slutbesiktning som du själv bokar enligt de instruktioner du får tillsammans med bekräftelsen på din uppsägning.
Förbesiktningen utförs inom ett par veckor från det att du sagt upp din lägenhet. Vi tittar då dels på det allmänna skicket dels på om vi ser några skador som du kan komma att bli ersättningsskyldig för.
Om det finns skador vi ser så får du information om vad vi bedömer att det kommer att kosta att åtgärda dem om du inte på ett fackmannamässigt sätt själv kan reparera dem.
Observera att vi vid förbesiktningen enbart kommenterar och prissätter skador som vi kan se eller som du informerar om. I de fall då det visar sig finnas ytterligare skador vid slutbesiktningen revideras kostnaden utifrån den nya informationen.
Slutbesiktning av lägenheten ska utföras när du har tömt och städat lägenheten. Kontakta Kindahus senast en vecka innan du ska flytta för att boka tid. Slutbesiktningen ska vara utförd och godkänd senast kl. 12.00 den första vardagen i månaden så att nästa hyresgäst kan börja flytta in. Kom ihåg att även tömma och sopa ur tillhörande förråd, matkällare och liknande.
Var noga med städningen! Om den inte är utförd på ett godkänt sätt blir vi tvungna att tillkalla ett städbolag som får städa lägenheten klart. Kostnaden för detta fakturerar vi sedan dig som flyttar.
Vad ska jag tänka på när det gäller mina internet- och TV-avtal samt övriga abonnemang?
Säg upp och/eller flytta alla avtal som du haft till lägenheten såsom prenumerationer och annat.
När det gäller Internet- och/eller Tv-avtal måste du ta kontakt med din tjänsteleverantör för att säga upp eller flytta dina avtal. Kontakta din tjänsteleverantör för information om hur utrustning såsom TV-box, router eller annat du fått hem via dem ska hanteras.
CPE:n som sitter på väggen vid TV-uttaget hör till lägenheten och måste sitta kvar. (Om det finns ett teknikskåp i lägenheten så kan CPE:n vara placerad där.)
Om du har anslutit dig till grannsamverkan för att ta emot brandlarm i Tryva-appen så avsluta även detta.
Hur ska jag lämna tillbaka mina nycklar?
I samband med slutbesiktningen måste du återlämna alla nycklar, postfacksnycklar, elektroniska tags och liknande som du kvitterat ut. Saknas någon form av nyckel eller tag debiteras du enligt den prislista som gäller vid din utflytt.
Gör en flyttanmälan
När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket skatteverket.se/flytta så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till samtliga myndigheter och även till många företag. Vill du även ha eftersändning av din post får du beställa det hos Svensk adressändring adressandring.se
El
Har strömmen gått?
Ibland slutar elen plötsligt att fungera i bostaden. Orsaken till det kan vara olika saker. I den här lilla filmen kan du lära dig mer om och få tips på hur du själv löser enklare eljobb.
Hur kan jag göra för att spara energi?
De ökade elpriserna gör att vi alla behöver se över vad vi kan göra för att spara energi. Sveriges Allmännytta har tagit fram tips på åtgärder för att minska hemmets energiförbrukning. Sajten innehåller en mängd tips för hur man kan spara energi, uppdelade rum för rum. Det finns även flera korta filmer som tipsar om energismarta saker att tänka på.
Hur gör man för att teckna elavtal?
Kontakta E.ON senast tre vardagar innan du ska flytta in. Enklast når du dem via eon.se eller ring 0771-22 24 24.
OBS! Tänk på att tillkopplingsdatumet måste vara en vardag.
TV & Fiber
Finns det fiber?
Samtliga våra lägenheter har fiber från Globalconnect indraget. I vårt fibernät finns många olika alternativ och du väljer själv vilket utbud du vill ha när det gäller Internet och/eller TV. Läs mer och teckna avtal via globalconnect.se/oppetnat eller ring 0200-43 00 00.
Du kan även läsa mer om hur du kommer igång genom att klicka här!
Måste man teckna ett avtal med någon tjänsteleverantör för att kunna se på TV?
Nej, man kan se på TV via fibernätet utan att teckna avtal med någon leverantör. Men för att komma åt basutbudet av Tv-kanalerna behöver du en s.k. IPTV-box. Boxen kräver inget avtal och du beställer den genom att gå in på globalconnect.se/oppetnat (se instruktion nedan hur du hittar erbjudandet på hemsidan) eller ringa till Globalconnect på telefonnummer 0200-43 00 00.
Boxen måste beställas via Globalconnect för att fungera i vårt fibernät.
Så här hittar du boxen på Globalconnect:s hemsida:
- Sök på din adress och lägenhetsnummer
- Välj Beställ tjänster
- Filtrera urvalet på leverantör Allente samt Alla tjänster
- Leta reda på TV Grundpaket Must carry och följ instruktionen för att beställa.
Det har uppstått ett fel på min fiber, vem hjälper mig?
Om du får problem med din fibertjänst ska du ALLTID vända dig till din tjänsteleverantör. Kontaktuppgifter till dem finns i regel på ditt avtal eller faktura. De kontrollerar vad felet beror på och om det är något som vi på Kindahus behöver åtgärda så får vi en felanmälan direkt från din tjänsteleverantör, vilket ibland kan ta ett par dagar.
Klicka här för ytterligare information om eventuella driftstörningar!
Vad händer när jag har valt en tjänsteleverantör?
När du har valt den tjänsteleverantör du vill ha kommer det företaget att skicka dig den den utrustning du behöver för att komma igång.
I lägenhetens vardagsrum sitter en s.k. CPE monterad och det är där man ansluter utrustningen man fått hemskickad. I en del lägenheter sitter CPE:n monterad i ett teknikskåp i hallen. I dessa fall är det draget kabel från CPE:n till uttag som sitter i vardagsrummet, ibland även till andra rum i lägenheten.
Koppla ihop utrustningen du fått från din tjänsteleverantör med CPE:n enligt de instruktioner som följer med utrustningen. Om du har frågor kring hur du ska göra så tar du kontakt med din tjänsteleverantör så hjälper de dig.
Hemförsäkring
Behöver man ha en hemförsäkring?
Ja det måste man!
Om olyckan skulle vara framme och du orsakar en skada i din lägenhet riskerar du att få betala kostnaderna för att återställa lägenheten i det skick den hade före skadan. Det kan handla om flera hundratusen kronor vid en brand.
En hemförsäkring går in och täcker kostnader för förstört lösöre och också de kostnader som du riskerar att drabbas av för återställningen av lägenheten.
Som hyresgäst hos Kindahus har du möjlighet att teckna en förmånlig hemförsäkring hos Länsförsäkringar Östgöta.
En hemförsäkring ger skydd för det mesta som kan inträffa, t.ex. brand, vattenskada eller skadegörelse. Hemförsäkringen kan även kompletteras med olika tilläggsförsäkringar för att få ett skydd som passar just dig.
Det går naturligtvis även bra att teckna en hemförsäkring hos något annat försäkringsbolag.
Parkering
Var kan mina gäster parkera sin bil när de besöker mig?
Besöksparkering finns på de flesta områden. Observera att dessa plaster endast är till för besökare till området, ej för er som hyr lägenhet där. Information om kostnad och tidsbegränsningar för besöksparkeringarna finns skyltat ute i området.
Någon annan har ställt sin bil på parkeringen som jag hyr, vad ska jag göra?
Om någon annan ställt sin bil på parkeringsplatsen du hyr ringer du till Aimo Park på telefonnummer 0771-96 90 00 så hjälper de dig med att lösa detta. När du ringer till Aimo Park kommer de att anvisa dig en annan parkering som du kan använda tills problemet med den felparkerade bilen är löst. Du kommer inte att behöva betala ”dubbelt” utan Aimo Park ger dig instruktioner om var du kan stå utan extra kostnad.
Får man köra in på gården?
Det är tillåtet att under en kort stund köra in sin bil på innergårdar och liknande t.ex. om du har varit och handlat och behöver att lasta ur varor eller annat. Övrig tid ska bilen parkeras på anvisade parkeringsplatser vilket innebär att du måste flytta bilen direkt när du har lastat ur eller i dina varor.
När du ska flytta in eller ut från en lägenhet och kanske behöver låta bilen stå kvar en längre stund kan du få ett tillfälligt parkeringstillstånd. Kontakta oss en vecka innan du ska flytta så får du hjälp att ordna det!
Var kan jag parkera min bil?
I anslutning till våra bostadsområden finns parkeringsplatser och i ett flertal områden även garage. Samtliga våra parkeringsplatser är avgiftsbelagda vilket innebär att man måste hyra en p-plats om man har en bil som man vill parkera inom våra områden.
Alla våra p-platser är skyltade med unika nummer och du blir tilldelad ett som är ledigt om du behöver hyra en p-plats. Vi har både vanliga parkeringsplatser och el-platser att hyra ut. I de flesta områden finns båda varianterna. På flera områden finns även garage att hyra. Om man hyr garage och alltid kör in sin bil i garaget så behöver man inte hyra en p-plats.
På samtliga våra parkeringar gäller att de personbilar som står där ska vara i bruk och besiktigade, d.v.s. avställda personbilar eller andra typer av fordon får ej parkeras där. Om du har behov av att parkera en avställd personbil eller någon annan typ av fordon, t.ex. en husbil så kan du kontakta Kindahus för att få info om var du kan parkera ditt fordon.
Samtliga våra parkeringsplatser kontrolleras regelbundet och överträdelser beivras.
Hyra och betalning
Vad händer om jag inte betalar min hyra i tid?
Hyror som inte betalats i tid hanteras i första hand av Svea Inkasso vilket innebär att du får ett brev och en faktura därifrån om din hyra inte kommit in till oss när den ska. På Svea Inkassos faktura finns det förutom din hyra med en kravavgift samt en räntekostnad som du måste betala. Du kan kontakta Svea Inkasso och göra upp en avbetalningsplan avseende hyran du kommit efter med.
Vem som helst kan hamna i en tillfälligt svår situation ekonomiskt men tänk på att upprepade sena eller uteblivna hyresinbetalningar leder till att du kan förlora din bostad. Var därför alltid noga med att prioritera din hyra när du ska betala dina räkningar.
När och hur betalar jag min hyra?
Hyran ska betalas i förskott senast sista vardagen före varje kalendermånads början.
Om du är ansluten till Kivra skickas avin dit, i annat fall kommer den per vanlig post till din brevlåda. Vi har numera även möjlighet att erbjuda e-faktura. Du ansöker själv om detta via din Internetbank.
Det finns även möjlighet att få hyran dragen kostnadsfritt via autogiro. Autogirokunder får inga avier så länge det inte blir någon hyresförändring. För ytterligare information om autogiro kan du kontakta Kindahus kontor eller klicka här!
TIPS!
Om du behöver en kopia på din hyresavi kan du logga in på ”Mina sidor” så finns dina aktuella avier samt betalningsinformation där. Även du som har autogiro kan se dina avier på Mina sidor.
Har du frågor om din hyresinbetalning?
Kontakta Susanne Andersson
Telefon: 0494-792 61
E-post: susanne.andersson@kindahus.se
Renovering & tillval
Kan jag få min lägenhet renoverad?
Skulle du vilja ha nya tapeter i vardagsrummet? Som hyresgäst har du rätt att utföra enklare renovering själv, t.ex. tapetsering så länge jobbet utförs fackmannamässigt.
Det kan också vara så att det är dags för oss som hyresvärd att se till att din lägenhet blir renoverad, helt eller delvis. Vi utför tapetsering och golvbyte enligt vissa tidsintervall. En del åtgärder, t.ex. nya luckor i köket, kan gå att få som tillval mot en hyreshöjning, se ytterligare information nedan.
Kontakta Kindahus om du går i renoveringstankar så gör vi en besiktning av lägenheten och bestämmer därefter hur vi går vidare.
Kan man få diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare i lägenheten?
Vi har möjlighet att erbjuda extra vitvaror som tillval förutsatt att det är praktiskt möjligt att få plats med den önskade vitvaran i berört utrymme. Kostnaden för tillvalet bestäms via vårt hyressättningssystem Rätt hyra som vi använt sedan år 2012 i samarbete med Hyresgästföreningen.
Erbjuder Kindahus några ytterligare tillval?
Ja, utöver ovan nämnda vitvaror finns det även möjlighet till ytterligare tillval. Vi har för närvarande möjlighet att erbjuda dessa åtgärder som tillval:
- Duschväggar
- Handdukstork
- Extra eluttag
- Tittöga med kamera
- Utbyte delad kyl/frys till hel kyl och frys (under förutsättning att det är praktiskt möjligt)
- Nya luckor, bänkskivor och handtag kök (under förutsättning att det är dags att åtgärda nuvarande)
Kontakta oss så kommer vi hem till dig och ser vilka möjligheter som finns i din lägenhet. Innan vi beställer tillvalen kommer du att få veta vad hyreshöjningen blir samt även underteckna en överenskommelse om detta. Tillvalen kan inte ångras när de väl är beställda.
Har du frågor om renovering och tillval?
Kontakta Morgan Karlsson
Telefon: 0494-792 65
E-post: morgan.karlsson@kindahus.se
Nycklar, lås & säkerhetsdörrar
Säkerhetsdörr och tubcylinder
Många av våra lägenheter har säkerhetsdörr och tubcylinder monterad. Säkerhetsdörren är ett bra skydd mot bl.a. inbrott, brandrök och drag från trapphuset. Tubcylindern används för att ge Kindahus personal eller reparatörer tillträde till lägenheten om du inte är hemma när arbete behöver utföras i din bostad.
I säkerhetsdörren finns alltid en tubcylinder monterad men det kan även sitta tubcylinder i en vanlig lägenhetsdörr.
Klicka här för att se en film som visar hur säkerhetsdörren och tubcylindern fungerar.
Jag ska flytta och en eller flera nycklar är försvunna. Vad händer då?
Nycklarna till din lägenhet är du skyldig att ta hand om på ett ansvarsfullt sätt, framförallt för din och din familjs skull, men även för att inte äventyra tryggheten för dina grannar i fastigheten. Lägenhetsnycklarna kan ju i de flesta fall även låsa upp gemensamma utrymmen i huset såsom förråd, cykelrum, m.m.
Vid utflyttning kontrollerar vi alltid hur många nycklar som kvitterats ut till lägenheten så vi vet att alla nycklar återlämnats. Om någon nyckel saknas måste vi byta låset till lägenheten och den avflyttande hyresgästen debiteras kostnaden för detta. Detta gäller även om tvättstugenycklar, postboxnycklar eller elektronisk tag saknas.
Prisexempel:
– Byte av standard lägenhetslås eller garagelås inkl. nycklar: 1950:-
– Byte av postfackslås inkl. nycklar: 400:-
– Elektronisk tag: 200:-/styck
Observera att detta endast är prisexempel på minsta kostnad för de mest förekommande åtgärderna. Beroende på vad det är för typ av lås i den lägenhet du bor i kan kostnaden bli högre om nycklar saknas när du ska flytta.
Kan Kindahus låsa upp lägenheten åt mig om jag har glömt eller tappat mina nycklar?
Grundregeln är att vi inte låser upp lägenheter om man låst sig ute. I särskilda undantagsfall kan vi hjälpa till att öppna lägenheten på vardagar när Kindahus ordinarie personal är i tjänst och har möjlighet att åka ifrån för att hjälpa till med låsöppningen. I dessa fall kommer vi endast att öppna för den som står för kontraktet under förutsättning att personen kan legitimera sig innan vi låser upp.
Kvällar, helger eller annan tid när ingen ordinarie personal på Kindahus finns i tjänst har vi inte möjlighet att erbjuda hjälp med låsöppning. Detta beslut har vi tagit av säkerhetsskäl då det är svårt för andra än Kindahus personal att garantera att ingen obehörig person släpps in lägenheten.
Vid sjukvårdsfall och liknande har räddningstjänsten tillgång våra huvudnycklar.
Hur gör man om man behöver fler nycklar till sin lägenhet?
När man flyttar in i Kindahus lägenheter så får man i regel tre stycken lägenhetsnycklar. Om du behöver köpa till flera nycklar, kontakta Kindahus kontor så får du hjälp att ordna det! Det är inte tillåtet att göra egna kopior av nycklarna.
Felanmälan
Hur gör jag en felanmälan?
Du kan göra din felanmälan på tre olika sätt:
- Via Mina sidor (rekommenderat sätt)
- Skicka ett mail till felanmalan@kindahus.se
- Ringa till 0494-792 58
Jour
Vem kontaktar jag om det uppstår fel i min lägenhet på kvällar eller helger?
Om du behöver komma i kontakt med någon om eventuella problem i din lägenhet så kontakta i första hand vår felanmälan, läs mer här!
Skulle något allvarligt akut fel uppstå utanför vår ordinarie arbetstid så kan du istället ringa till vår jour. Telefonnummer till jouren är 070-710 78 36. Observera att telefonen endast är bemannad när Kindahus kontor är stängt.
OBS! Om du ringer jouren och begär att de ska komma och hjälpa dig även om felet inte bedöms som allvarligt och akut kommer du att få en faktura på kostnaden för jourutryckningen. Detsamma gäller om jourutryckningen behövs p.g.a. oaktsamhet från din sida.
Jouren ansvarar för att försöka lösa allvarliga akuta problem i boendet som uppstår utanför ordinarie arbetstid. Den som har jouren ansvarar för hela vårt bestånd av lägenheter i Kisa och Rimforsa. Observera att jouren därför enbart har möjlighet att försöka lösa allvarligare problem som inte kan vänta till nästkommande vardag.
Exempel på sådana problem är totalt avloppsstopp eller allvarligare elfel. Naturligtvis är det ibland svårt att avgöra vad som räknas som ”allvarligare fel” och om du är osäker kan du självklart ringa till jouren och rådgöra per telefon med denne.
Observera att jouren inte låser upp lägenheter eller andra utrymmen p.g.a. borttappade nycklar.
Behöver du kontakta jouren?
Telefon: 070-710 78 36
OBS! Telefonen är ej bemannad under våra ordinarie öppettider!
Temperatur inomhus
Hur varmt ska det vara i min lägenhet?
Temperaturen i våra lägenheter ska ligga på ca 20-21 grader. Man mäter temperaturen mitt i rummet ca en meter upp från golvet .
Undvik att placera stora möbler eller tunga gardiner framför elementen då detta hindrar värmen från att cirkulera ut i rummet.
Ibland kan elementen kännas kalla men så länge temperaturen i rummet ligger på minst 20 grader är det helt normalt att elementen blir svalare. De styrs av en termostat som slås av och på beroende på temperaturen i rummet. Det innebär att när det är 20 grader i rummet blir elementet kallare en stund för att sedan åter bli varmare igen när rumstemperaturen börjar sjunka.
Klicka här för att se en film om värme och ventilation i din lägenhet.
Har du frågor om inomhustemperatur?
Kontakta Håkan Carlzon
Telefon: 0494-792 59
E-post: hakan.carlzon@kindahus.se
Husdjur
Får man ha husdjur i lägenheten?
Du får gärna ha husdjur inne i din lägenhet men låt inte din hund eller katt springa lös i trappuppgångar, på gårdsplaner och lekplatser.
Det är inte tillåtet att rasta hundar inom våra bostadsområden men skulle en ”olycka” ändå ske så måste du plocka upp efter din hund.
Störningar
Får jag spela hög musik i min lägenhet?
Som hyresgäst i ett flerfamiljshus är det viktigt att komma ihåg att grannarna bor ”vägg i vägg” med dig. Tänk på att inte spela väldigt hög musik eller föra oväsen på annat sätt. Särskilt viktigt är detta på kvällar och nätter men gäller naturligtvis även resten av dygnet.
Du som är hyresgäst är ansvarig för alla som tillhör hushållet men också för dem som besöker lägenheten. Tänk också på att ta hänsyn till grannarna i de gemensamma utrymmena i fastigheten samt på innergårdar o.s.v.
Hyreslagen ser strängt på störningar och man riskerar att förlora sitt hyreskontrakt om man inte bättrar sig efter tillsägelse.
Vad gör jag som jag blir störd i min lägenhet?
Om du själv blivit störd av t.ex. hög musik eller annat från din granne är det bra om du hör av dig till oss. Vi kontaktar din granne för att informera om att han eller hon stört omgivningen på något sätt. Vi talar aldrig om för den störande grannen vem som påtalat problemet så dra dig inte för att informera oss om vad som hänt. Det bästa är naturligtvis om du själv pratar direkt med din granne och på så sätt finner en lösning på problemet men om det känns svårt så tveka inte att kontakta oss.
Hyreslagen ser strängt på störningar och man riskerar att förlora sitt hyreskontrakt om man inte bättrar sig efter tillsägelse.
Vill du rapportera en störning?
Kontakta: Morgan Karlsson (dagtid måndag-fredag)
Telefon: 0494-792 65
E-post: morgan.karlsson@kindahus.se
Kvällar, nätter & helger hänvisar vi till Polisen, tel. 114 14
Information om sopsortering och återvinning
Hur sorterar jag matavfall i Kinda Kommun?
I Kinda kommun sorteras matavfall i ”gröna påsen”. Du slänger dina matrester i den gröna påsen och slänger den sedan i den vanliga soptunnan. I samband med att du flyttar in får du en information om vad du kan hämta nya gröna påsar när de tagit slut.
För information om övrig återvinning hänvisar vi till Kinda kommuns hemsida.