När du flyttar in
Välkommen som hyresgäst hos Kindahus!
Här har vi samlat information om sådant du behöver tänka på i samband med att du flyttar in i ditt nya boende hos oss. Klicka på rubrikerna nedan för ytterligare information om de olika ämnena.

Flytta in
När får jag flytta in?
På ditt kontrakt framgår vilken dag avtalet börjar gälla och det är den dagen efter klockan 13.00 du får hämta dina nycklar. Om inflyttningsdagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag får du i stället hämta nycklarna nästkommande vardag efter klockan 13.00.
Behöver jag ett parkeringstillstånd för inflyttningsdagen?
När du ska flytta in måste du ha ett tillfälligt parkeringstillstånd för att inte riskera att få parkeringsböter. Kontakta oss en vecka innan du ska flytta så får du hjälp att ordna det. Vi behöver veta vilket registreringsnummer bilen du ska använda har så se till att ha det till hands när du kontaktar oss.
Hur gör man för att få på elen i en lägenhet?
Kontakta E.ON senast tre vardagar innan du ska flytta in. Enklast når du dem via eon.se eller ring 0771-22 24 24.
OBS! Tänk på att tillkopplingsdatumet måste vara en vardag.
Finns det fiber?
Samtliga våra lägenheter har fiber från Globalconnect indraget. I vårt fibernät finns många olika alternativ och du väljer själv vilket utbud du vill ha när det gäller Internet och/eller TV. Läs mer och teckna avtal via globalconnect.se/oppetnat eller ring 0200-43 00 00.
Du kan även läsa mer om hur du kommer igång genom att klicka här!
Måste man teckna en hemförsäkring?
Ja, det måste man! Om olyckan skulle vara framme och du orsakar en skada i din lägenhet riskerar du att få betala kostnaderna för att återställa lägenheten i det skick den hade före skadan. Det kan handla om flera hundratusen kronor vid en brand.
En hemförsäkring går in och täcker kostnader för förstört lösöre och också de kostnader som du riskerar att drabbas av för återställningen av lägenheten.
Kindahus samarbetar med Länsförsäkringar Östgöta. Kontakta dem via e-post bostadsbolag@lfostgota.se eller telefon 0494-29 06 99 för att ordna en hemförsäkring.
Det går självklart bra att teckna hemförsäkring även via något annat försäkringsbolag.
Måste man teckna ett avtal med någon tjänsteleverantör för att kunna se på TV?
Nej, man kan se på TV via fibernätet utan att teckna avtal med någon leverantör. Men för att komma åt basutbudet av Tv-kanalerna behöver du en s.k. IPTV-box. Boxen kräver inget avtal och du beställer den genom att gå in på globalconnect.se/oppetnat (se instruktion nedan hur du hittar erbjudandet på hemsidan) eller ringa till Globalconnect på telefonnummer 0200-43 00 00.
Boxen måste beställas via Globalconnect för att fungera i vårt fibernät.
Så här hittar du boxen på Globalconnect:s hemsida:
- Sök på din adress och lägenhetsnummer
- Välj Beställ tjänster
- Filtrera urvalet på leverantör Allente samt Alla tjänster
- Leta reda på TV Grundpaket Must carry och följ instruktionen för att beställa.
Anslut dig till grannsamverkan i Tryva, uppkopplade brandvarnare
I samtliga Kindahus lägenheter finns ett system med uppkopplade brandvarnare installerat, Tryva. De uppkopplade brandvarnarna testar sig själva och skickar information till oss på Kindahus om de behöver ett nytt batteri.
Till systemet finns Tryvas app för grannsamverkan som du kan ladda ner och ansluta dig till om du vill. Via grannsamverkan i appen Tryva har du möjlighet att ta emot larm om en brandvarnare i huset aktiveras. Det innebär att ni är flera som kan upptäcka en brand tidigt och göra värdefulla insatser. Det betyder också att bränder kan upptäckas även om den som bor i lägenheten inte är hemma. OBS! Vid en misstänkt brand ska du alltid ringa 112!
Det är frivilligt att ladda ner appen och ansluta sig till grannsamverkan. Brandvarnaren i din lägenhet fungerar även om du inte kan eller vill ladda ner appen.
I samband med att du flyttar in får du en utökad information om Tryva.
Gör en flyttanmälan
När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket skatteverket.se/flytta så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till samtliga myndigheter och även till många företag. Vill du även ha eftersändning av din post får du beställa det hos Svensk adressändring adressandring.se